Thursday 24 May 2012

Malaikat Zabaniah

"Kami pula akan memanggil malaikat Zabaaniyah (untuk menyeksanya)"

Zabaniyah (Arab: الزبانية) adalah nama malaikat-malaikat yang bertugas menyiksa orang-orang di neraka dalam ajaran agama Islam. Ia digambarkan dengan sosok yang sangat garang dan sadis, tidak mengenal ampun terhadap orang yang telah masuk kedalam perut neraka. Zabaniah berjumlah 19 malaikat sebagaimana jumlah huruf Basmalah dan Zabaniyah dipimpin oleh Malaikat Malik. 

Gambaran malaikat zabaniah...

Penglihatan para malaikat itu bagaikan kilat yang menyambar, gigi mereka bagaikan tanduk kerbau, sedangkan bibir-bibir mereka menjulur sampai ketelapak kaki, semburan api keluar dari mulut-mulut mereka, dan jarak antara kedua bahunya adalah sekitar perjalanan satu tahun. Dikatakan pula bahwa, Allah tidak menjadikan dalam hati mereka rasa belas kasihan dan lemah lembut sebesar semut kecilpun, maknanya x ada rasa belas ikhsan lansung pada mereka yang merayu2. Salah seorang dari mereka ada yang menyelam dalam lautan api neraka selama 70 tahun tetapi api neraka itu tidak membahayakan atas dirinya, kerana sesungguhnya cahaya itu dapat mengalahkan api neraka.

Peringatan untuk kita supaya mengelak daripada bertemu malaikat zabaniah ini di akhirat kelak... amalkan membaca Bismillahirrahmanirrahim untuk setiap pekerjaan yang hendak dilakukan..hmmm kecuali masuk tandas K!!

Rasulullah Saw bersabda: Siapa yang ingin supaya Allah selamatkan dia dari penanganan Malaikat Zabaniyah yang berjumlah 19 orang (Malaikat penjaga Neraka), maka hendaklah membaca Bismillahirrahmanirrahim, nescaya Allah buatkan untuknya, dari setiap satu huruf itu sebuah Syurga.

Biarlah kita menangis didunia ini kerana keinsafan atas kesilapan yang telah kita lakukan daripada kita menangis didepan malaikat zabaniah nanti (dah x ada gunanya lagi..huhu)
Semoga kita dapat mengelak dari brjumpa malaikat Zabaniah dan Malik..walaupun mereka malaikat Allah yang taat dan wajib kita sayangi ......tetapi, sayang dari jauh sudahlah..baik kita niatkan dihati dengan matlamat untuk berjumpa malaikat Rizduan ..

No comments:

Post a Comment